Proč je to cibulák?

CIBULOVÝ VZOR

 

Tento vzor vychází ze znázornění a spojení stylizovaných rostlinných motivů na pozadí východoasijské filozofie, ale s přizpůsobením evropského stylu a jeho pojetí. Takto jej pojal jeho tvůrce v roce 1729 Johan Kretschmar, který byl v té době jedním ze skupiny výtvarníků první evropské porcelánky v Míšni.

 

A proč právě cibulový vzor? Jeho po celém světě vžitý název vznikl zcela náhodně, a to mylným názorem, že granátová jablíčka znázorněná mimo jiné na okraji byla mylně, nebo i posměšně nazývána melouny, ale povětšině cibulí a to i kolegy Johana Kretschmara. A tak se cibule  rozšířila na cibulový vzor, přestože ji dekor ve svém celém grafickém pojetí vůbec neznázorňuje a ani tento druh zeleniny není k výrobě cibuláku potřebný.

 

Navzdory tomu je název Cibulák symbolem a pojmem křehké krásy, spojením užitečnosti  a potěšením ducha  a představitelem jedinečností a světovosti. Není obdoby u žádného dekoru, ale i tvaru, který žije v popředí zájmu již necelých 300 let.

 

Porcelán s cibulovým vzorem vyrábí porcelánka Český porcelán z Dubí od roku 1885 nejprve s označením MEISSEN a od roku 1956 pod označením ZWIEBELMUSTER. Tato porcelánka se tak řadí mezi 4 světové výrobce, kteří tak dodržují tzv. podglazurovou technologii, po desítky až stovky let.

 

 

Pravá strana středového motivu
Z kořene vyrůstají větvičky chryzantémy s velkým rozkvetlým květem, pod kterým se nachází ještě malý uzavřený květ této rostliny. Některým historikům připomíná květ lotosu či astry, symboliku času z původních asijských předloh.

Levá strana středového motivu
Z kořene vyrůstá hrubá bambusová větev, která je ovinuta kvetoucí popínavou rostlinou znázorňující svlačec či liánu s květy, které sice nelze botanicky identifikovat, ale symbolicky znamenají soudržnost.

Střední část základního motivu 
Základnímu motivu dominuje dvojitý ostře zoubkovaný list. Tento list a nad ním umístěný květ je obecně vykládán jako pivoňkový keř, který symbolizuje bohatství, vznešenost a vzrůst

Obruba mezi středovým motivem (SCHAKIAKO) a plody na praporu (okraji) talířů
Mezi středovým motivem (SCHAKIAKO) a motivem na praporu talířů se nachází další část cibulového dekoru zvaná bordura či kytičkový lem. Ta znázorňuje pnoucí popínavou rostlinu přerušenou na čtyřech místech lotosovým květem.

Na praporu (okraji) se nachází požehnaný plod
Podle čínských předloh má tvar plodu a spojení s výhonky stromu téměř bez stopky botanický markant se zjevnými znaky broskve. Tento dekorační prvek symbolizuje nesmrtelnost nebo alespoň dlouhý život.

Na praporu (okraji) je zobrazen i druhý požehnaný plod
Tento plod je dlouhodobě používaný jako keramický dekorační prvek a znázorňuje velmi stylizované granátové jablko. Je symbolem plodnosti a hojnosti zdravých dětí.